Konsep Salam


KONSEP SALAM ANTARA TEORI DAN PRAKTIS[1]


1.Mukaddimah

Salam satu amalan yang amat dituntut dalam Islam dan ia sudah menjadi satu budaya dalam masyarakat Islam di Malaysia. Merupakan penghormatan yang berbentuk doa khusus untuk umat Islam sahaja tanpa mengira pangkat, warna kulit atau pun bangsa. Pensyariatannya telah sabit di dalam al-Quran dan hadis. Firman Allah:

وإذا حييتم بتحية فحيوا بأحسن منها أو ردوها

Al-Nisa`: Ayat 86

Bermaksud: Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama).

Ibn Umar Meriwayatkan:

أن رجلا سأل النبي  صلى الله عليه وسلم أي الإسلام خير قال تطعم الطعام   وتقرأ السلام  على من عرفت ومن لم تعرف[2]

Bermaksud: Seorang lelaki telah bertanya Rasulullah s.a.w. Apakah amalan yang terbaik dalam Islam? Lalu Baginda menjawab memberi makan dan memberi salam kepada orang yang dikenali dan tidak dikenali.
           
2.Pengertian Memberi Salam

Dalam Islam perkataan salam itu memberi maksud selamat dan sejahtera, ungkapan memberi salam pula beerti memberi ucapan selamat dan sejahtera kepada seseorang dengan menggunakan ungkapan yang khusus iaitu:  السلام عليكم   (Salam sejahtera untuk kamu) atau سلام الله عليكم   (salam sejahtera Allah untuk kamu) .Dengan memberi salam itu bermakna kita mendoakan/mengharapkan daripada Allah keadaan dan suasana yang sejahtera dan selamat orang yang kita ucapkan ucapan salam itu. Dan doa mendoakan dalam masyarakat Islam telah menjadi suatu tradisi yang berterusan sejak zaman berzaman, sejak dari zaman wahyu hingga ke hari ini.

3.Hukum Memberi dan Menjawab Salam:
Tentang hukum memberi/memulakan salam adalah sunat muakkad (iaitu sunat yang dituntut) dalam bentuk kifayah, dengan erti jika sekumpulan orang berlalu di samping sekumpulan orang ataupun orang perseorangan, jika salah seorang di antara mereka memberi salamnya kepada kumpulan atau orang perseorangan maka berhasillah sunat yang dituntut mereka lakukan dan tidaklah semestinya semua orang di dalam kumpulan yang memberikan salam masing-masing kepada  orang yang berkenaan.
Tentang menjawab salam pula ia dihukum sebagai fardu 'ain jika orang yang diberikan/ diucapkan salam itu seorang diri sahaja, tetapi jika salam itu ditujukankan kepada sekumpulan yang ramai, maka menjawabnya menjadi fardu kifayah ke atas kumpulan itu jika salah seorang di antara mereka menjawab maka gugurlah hukum wajib menjawabnya daripada tanggungan orang lain, dan jika kesemua mereka menjawab maka tiap seorang daripada mereka dianggap telah menunaikan sesuatu tanggungjawab yang terkena ke atas diri mereka. Akan tetapi jika tidak ada seorang pun di antara mereka yang menjawabnya maka kesemua mereka akan menanggung dosa.
Disyaratkan sewaktu memberi dan menjawab salam hendaklah diangkatkan suara sehingga dapat didengar oleh kedua belah pihak. Jika diragukan tentang dapat didengar ataupun tidak, maka diulang  ucapan itu sama ada memberi salam ataupun menjawabnya sehingga jelas didengar oleh orang yang berkenann. Jika diberikan salam kepada sekumpulan orang, ada di antara mereka yang sedang tidur, maka hendaklah diperlahankan suara sekadar  yang dapat didengar oleh yang tidak tidur dan tidak mengejutkan orang lain yang sedang tidur. Begitulah yang telah dilakukan oleh Nabi s.a.w menurut riwayat Muslim daripada al-Miqdad[3].
Menurut fuqaha' Mazhab Syafi' disyaratkan  menjawab salam itu dengan bersambungan sama seperti yang berlaku di antara ijab dan Kabul  di dalam urusan-urusan mu'amalat. Di samping itu disunatkan juga seseorang itu mengirim  salamnya kepada rakannya ataupun kenalannya yang tidak  ada di sisinya. Terdapat beberapa buah hadis yang berkaitan dengan galakan ini. Orang yang membawa salam itu dihukum wajib ke atasnya menyampaikan salam itu, firman. Allah:

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا

Bermaksud:"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya). Al-Nisa 4:58
Jika seseorang itu diberikan salam di sebalik dinding atau sebagainya  oleh seseorang yang tidak dikenali ataupun rakannya menulis surat dan mengucapkan salam kepadanya ataupun ia menghantar seorang utusan menyampaikan salam kepadanya maka wajiblah ia menjawabnya dengan segera. Dan sunat baginya juga menjawab ke atas rakannya daripada orang yang membawa salamnya itu, seperti ia berkata di dalam jawapannya:

وعليك وعليه السلام ورحمة الله وبركاته

Bermaksud: Salam sejahtera untuk kamu dan untuknya, mudah-mudahan kamu berdua mendapat rahmat Allah dan juga keberkatan-Nya."
Terdapat beberapa buah Hadis yang berkaitan dengan fakta ini riwayat Abu Daud. :

Jika seseorang memberi salam kepada seorang tuli/pekak hendaklah ia menyebut lafaz salam disertakan dengan isyarat tangan agar dapat difahami. Sekiranya tidak disertakan isyarat tangan bersama-sama lafaz salam maka salamnya itu tidak berhak mendapat jawapan, begitulah juga di dalam jawapan seorang yang pekak terhadap salam yang diberikan kepadanya wajiblah digandingkan di antara lafaz dengan isyarat tangan.
Salam yang diberikan oleh seorang yang bisu menerusi isyarat begitu juga dengan jawapannya adalah diambil kira sebagai sah. Tetapi bagi seorang yang mampu bercakap adalah tidak memadai di dalam memberi dan mejawab salam bagi dirinya dengan hanya menggunakan isyarat sahaja. Sebenarnya mengumpul di antara lafaz dengan isyarat di dalam memberi dan menjawab salam adalah baik dan sunat. Diriwayat sebuah Hadis daripada  Asma' binti Yazid r.a. katanya: Suatu hari, pernah Rasulullah s.a.w. lalu di dalam masjid pada saat itu terdapat sekumpulan orang-orang perempuan sedang lalu baginda mengangkat tangannya untuk memberi salam." Hadis ini riwayat al-Tirmidhi yang dikata sebagai Hadis hasan (iaitu Hadis yang baik) .


4.Cara Yang Sempurna Memberi Dan Menjawab Salam:

Cara yang paling sempuma di dalam memberi dan menjawab salam ialah dengan menyebut
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته [4] (Salam sejahtera untuk kamu dan mudah-mudahan kamu mendapat rahmat Allah serta keberkatanNya) oleh pemberi salam dan dijawab pula oleh yang menerimanya dengan: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  (Dan untuk diri kamu salam sejahtera, mudah-mudahan kamu mendapat rahmat Allah serta keberkatanNya). Di dalam sebuah Hadis riwayat Umran bin Husain, katanya: "Seorang lelaki telah datang kepada Nabi s.a.w. sambil memberi salam kepada baginda, katanya: السلام عليكم  (salam sejahtera untuk kamu) lalu baginda menjawab salamnya, kemudian ia pun terus duduk. Nabi bersabda: "Sepuluh" (iaitu ganjarannya sepuluh). Kemudian datang lagi seorang lelaki yang lain, lalu memberi salam kepada baginda katanya: السلام عليكم ورحمة الله   (salam sejahtera untuk kamu dan mudah-mudahan kamu mendapat rahmat Allah), lalu baginda menjawab salamnya itu dan ia terus duduk. Baginda bersabda: "Dua puluh" (iaitu ganjarannya sebanyak dua puluh). Kemudian datang lagi seorang lelaki lain lalu, memberi salam kepada baginda katanya: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته (Salam sejahtera untuk kamu dan mudah-mudahan kamu mendapat rahmat Allah serta keberkatan-Nya) .Baginda menjawab salamnya dan ia pun terus duduk. Baginda bersabda: "Tiga puluh" (iaitu ganjarannya sebanyak tiga puluh)[5]. Hadis riwayat al-Darimi, Abu Daud dan al-Tirmidhi, beliau berkata: Hadis ini adalah hadis hasan (baik).Di dalam riwayat yang lain oleh Abu Daud terdapat penambahan di dalam teksnya iaitu: "Kemudian datang lagi seorang lelaki, lalu memberi salam kepada baginda: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ومغفرته   (Salam sejahtera untuk  kamu dan mudah-mudahan kamu mendapat rahmat Allah, keberkatan- Nya serta keampunanNya). Lalu baginda bersabda (sesudah baginda menjawab salamnya) : "Empat puluh" ( iaitu gan jarannya adalah sebanyak empat puluh) .Dan sabdanya lagi : "Begitulah kedudukan tentang berbagai kelebihan (memberi dan menjawab salam).
          Sekurang-kurang ucapan memberi salam hendaklah seseorang itu. menyebut: السلام عليكمataupun السلام عليك  jika orang yang diberi salam itu hanya seorang sahaja, ataupun menyebut :     ) سلام عليكم salam sejahtera untuk kamu) ataupun سلام عليك (salam sejahtera untuk engkau).
Kalau seseorang itu menyebut lafaz memberi salam dengan ucapan عليكم السلام maka kita dapati ada dua pendapat mengenainya daripada fuqaha' Mazhab Shafi'i, salah satu pendapat mengatakan ia bukanlah ucapan memberi salam dan tidak wajib dijawab. Menurut pendapat yang kedua iaitu pendapat yang terkuat, ia adalah salam yang wajib dijawab, tetapi perbuatan memulakan salam dengan cara begitu dihukum makruh menurut pendapat al-Ghazali yang berdasarkan kepada sebuah Hadis daripada Abu Jary, katanya: Saya berkata: عليك السلام (untuk engkau salam sejahtera) ya Rasulullah". Baginda menjawab: Janganlah kamu ucap عليك السلام  kerana ucapan عليك السلام   adalah satu penghormatan kepada orang- orang yang sudah meninggal.[6] Hadis riwayat Abu Daud, al- Tirmidhi dan lain-lain melalui sanad yang sahih.
Menurut pendapat fuqaha' Mazhab Shafi'i, adalah sunat menggunakan ungkapan jamak apabila mengucapkan salam .kepada seorang individu, iaitu dengan menyebut: السلام عليكم sebagai ucapan kepadanya dan kepada para malaikat Allah yang ada. Biarpun begitu mereka bersetuju tentang: keharusan seseorang itu menggunakan ungkapan السلام عليكم  ataupun سلام عليك di dalam ucapan memberi salamnya.
Cara menjawab salam ialah dengan menyebut وعليكم السلام   (Dan untuk kamu jug salam sejahtera) وعليك السلام  (Dan untuk engkau juga salam sejahtera) jika yang memberi salam itu hanya seorang sahaja. .Jika seseorang itu hanya menyebut عليكم السلام tanpa menyebut huruf و (iaitu dan") sebelumnya maka didapati dua pendapat di kalangan fuqaha' Mazhab Shafi'i mengenainya, menurut salah satu pendapat yang terkuat adalah memadai kerana Allah telah berfirman
وقالوا سلاما فال سلام  tanpa terdapat huruf و, sebelum perkataan سلام yang kedua. Fuqaha' Mazhab Shafi'i mengatakan lagi kalaulah seseorang itu hanya menyebut عليكم  sahaja maka itu bukanlah  jawapan. , Tetapi  jika seseorang itu hanya menjawab dengan وعليكم  sahaja maka menurut satu pendapat yang dipilih oleh Imam al-Haramain ia bukanlah jawapan kerana ia tidak mengandungi perkataan " السلام dan menurut pendapat yang lain ia dihukum sebagai jawapan kepada salam. Pendapat kedua ini berdasarkan kepada Hadis riwayat Abu Hurairah yang mengesahkan tentang Islamnya, katanya saya adalah orang pertama yang menghormati Nabi s.a.w. dengan ucapan salam Islam, lalu baginda menjawab: وعليك ورحمة الله  (Dan untuk engkau juga, dan mudah-mudahan engkau mendapat rahmat Allah) tanpa menyebut perkataan السلام   .Jika orang yang meniawab salam berkata: السلام عليكم  ataupun  سلام عليكم  maka ia dikira sebagai jawapan tanpa ada khilaf di kalangan fuqaha' Mazhab Shafii, cuma yang afdalnya ialah ungkapan السلام عليكم yang terdapat  ال  pada perkataan  سلام  [7].
Jika dua orang lelaki bertemu kedua-dua mereka serentak memberi salam kepada rakannya, maka tiap mereka dikira sebagai pemberi salam, bukan sebagai penjawabnya, maka dengan itu wajiblah ke atas tiap seorang daripada mereka menjawab salam rakannya. Jika ucapan salam itu berlaku dengan berturut-turut maka ucapan yang terakhir dihukum sebagai jawapan, maka dengan itu tidak ada sesiapapun di antara mereka yang diwajibkan menjawab salam rakannya, ini merupakan pendapat yang terkuat di antara dua pendapat di dalam masalah ini, firman Allah:

فقالوا سلاما قال سلام

 al-Dhariyat. 51:25.

Maksud ayat: Lalu mereka memberi dengan berkata: Salam sejahtera kepadamu. la menjawab: Salam sejahtera kepada kamu!'.
Jika dua orang bertemu, lalu salah seorang daripada mereka berdua mengucapkan  kepada rakannya: وعليكم السلام pada pendapat al-Mutawalli, ia bukan salam dan tidak berhak diberi jawapan kerana ungkapan itu tidak sesuai dijadikan lafaz memberi salam.
Menurut pendapat al-Mutawalli, makruh bagi seseorang mengkhususkan salamnya bagi sebilangan orang daripada sekumpulan yang ramai sekiranya ia dapat memberi salamnya kepada mereka semua kerana tujuan memberi salam ialah untuk bermesra, sedangkan mengkhusus  salam untuk sebahagian mereka boleh menimbulkan perasaan tidak senang dan kadang-kadang mungkin menimbulkan suasana tegang.. Menurut al-Mawardi di dalam kitabnya  al-Hawi, jika seseorang itu berjalan di dalam pasar dan di jalan raya yang dipenuhi orang maka amalan memberi salam di tempat-tempat .yang sebegini hendaklah dikhusukan kepada sebahagtan orang, kerana kalau ia memberi salamnya kepada semua orang yang ditemuinya tentu ia akan sibuk dengan orang-orang yang ditemuinya dan akan menjadi keadaan luar biasa. Beliau berkata: Tujuan memberi salam ialah untuk menimbulkan suasana kasih .sayang atau menolak apa sahaja yang tidak diingini.
Jika sekumpulan orang memberikan salam mereka secara berasingan kepada seseorang, lalu ia menjawab salam mereka dengan ungkapan: وعليكم السلام  dan ia bermaksud sebagai jawapan kepada kesemua salam mereka, maka jawapannya adalah memadai. Demikian menurut pendapat al-Mutawalli dan juga al-Rafii.
Jika seseorang memasuki majlis sekumpulan orang yang kecil bilangan mereka maka memadai dengan diucapkan satu salam sahaja untuk kesemua mereka dan memadai pula kalau seorang sahaja daripada mereka yang menjawab salamnya itu. Salam yang ditambahkan kemudian yang dikhususkan kepada sebahagian orang dianggap sebagai suatu adab sahaja, bukannya sunat lagi, begitu juga menjawab salam yang melebihi sekali jawab termasuk ke dalam amalam adab. Sekiranya kumpulan itu bilanganya terlampau ramai yang tidak memadai dengan satu salam, seperti orang-orang yang berada di dalam masjid di dalam satu majlis yang besar atau di dalam sesuatu pe-rayaan maka sunat memberi salam ketika seseorang itu sampai di sisi mereka. Dengan memberi salam pada saat itu ia sudah dianggap sebagai sudah menunaikan sunat ,memberi salam, dan menjadi fardu kifayah ke atas mereka yang mendengarnya menjawab salamnya. Kalaulah ia ingin duduk bersama-sama dengan mereka maka gugurlah sunat salam kepada orang lain yang tidak men- dengar salamnya, dan jika ia ingin melewati mereka dan duduk bersama-sama orang-orang yang tidak dapat mendengar salamnya maka adakah masih ada lagi hukum sunat memberi salam itu pada dirinya? Ada dua pendapat yang dikemukakan oleh fuqaha' Mazhab Shafii, menurut salah satu pendapat, salam yang diulang kemudian hanya sebagai adab sahaja tidak lagi menghasilkan pahala sunat bagi orang yang mengucapkannya. Menurut pendapat yang kedua sunat memberi salam itu masih lagi ada kerana mereka adalah orang- orang yang tidak mendengar salamnya di permulaan tadi, dengan itu hukum sunat memberi salam kepada mereka masih kekal. Pada pendapat al-Nawawi, pendapat yang kedua adalah yang terkuat.
Jika seseorang memberi salamnya kepada seseorang, sesudah itu ia berpisah dengannya, kemudian ia bertemu dengannya semula dalam jarak masa yang tidak lama ataupun mereka dipisahkan oleh sesuatu, kemudian mereka bertemu semula maka sunat ia memberi salamnya semula, begitulah kalau berlaku keadaan sedemikian bagi kali ketiga, keempat dan seterusnya, ia disunatkan memberikan salamnya pada tiap kali ia bertemu dengannya biarpun dalam masa yang singkat. Inilah pendapat fuqaha' Mazhab Shafi'i yang berdasarkan ke- pada beberapa buah Hadis, di antaranya Hadis riwayat Abu Hurairah daripada Nabi S.A.W., baginda telah bersabda: "Apabila salah seorang di antara kamu menemui saudaranya hendaklah ia memberi salam kepadanya jika sesudah itu mereka dipisahkan oleh sebatang pokok ataupun dinding ataupun batu, kemudian ia bertemunya pula maka hendaklah ia memberikan salam kepadanya. Hadis riwayat Abu Daud[8].
Adalah sunat bagi seseorang memulakan perbualannya dengan memberi salam sebelum ia bercakap. Hukum ini berdasarkan kepada beberapa hadis yang masyhur di samping amalan yang berlaku di dalam masyarakat ummah adalah bersesuaian dengan maksud hadis tersebut dan masyhur. 

6.Kedudukan Orang Yang Memulakan Percakapannya Dengan Memberi Salam
Adalah disunatkan bagi dua orang yang baru bertemu masing-masing berusaha agar dapat memulakan salam kepada rakannya, sabda baginda: "Orang yang terbaik di antara keduanya ialah orang yang memulakan salamnya (kepada rakannya)." Di dalam Hadis yang lain baginda telah bersabda: "Sesungguhnya orang yang paling utama di sisi Allah ialah orang yang memulakan percakapannya dengan mereka dengan memberi salam.
7.Siapakah Yang Seharusnya Memulakan Salam
Bagi seorang yang menaiki kenderaan/menunggang binatang adalah sunat memberikan salam kepada seorang yang berjalan kaki, seorang yang be.rjalan kaki adalah sunat memberikan salam kepada seorang yang duduk, seorang yang kecil adalah sunat memberikan salam kepada orang dewasa dan kumpulan yang kecil bilangannya adalah sunat memberikan salam kepada kumpulan yang besar bilangannya[9].
Sekiranya orang yang berjalan kaki memberikan salam kepada orang menaiki kenderaan/ menunggang binatang, ataupun seorang yang duduk memberikan salam kepada orang yang berjalan kaki ataupun seorang dewasa memberikan salam kepada seorang kanak-kanak ataupun kumpulan yang bilangannya kecil memberikan salamnya kepada kumpulan yang bilangannya besar tidaklah dihukum makruh tetapi amalan begini adalah bercanggah dengan kedudukan yang lebih utama dari segi praktiknya. Sunat memberikan salam ini adalah bagi dua orang atau pun lebih yang bertemu di jalan raya. Jika seseorang itu tiba di hadapan seorang yang sedang duduk ataupun sampai kepada sekumpulan orang, maka orang yang datang itu disunatkan memberikan salamnya sama ada ia seorang yang masih muda ataupun seorang yang sudah tua, sama ada bilangannya sedikit ataupun banyak. Terdapat sebuah Hadis yang menjadi hujah pendapat ini riwayat Abu Hurairah, katanya: "Rasulullah s.a.w. telah bersabda: "Orang yang menunggang hendaklah memberikan salamnya kepada orang yang berjalan orang yang berjalan memberikan salamnya kepada orang yang duduk dan orang yang sedikit bilangannya memberikan salam mereka kepada orang yang banyak bilangannya." Hadis riwayat al-Bukhari dan juga Muslim. Di dalam riwayat yang lain oleh al-Bukhari baginda s.a.w. telah bersabda: "Hendaklah yang kecil memberikan salamnya kepada yang besar[10].
8.Memberi Salam di Dalam Bahasa Lain Selain Daripada Bahasa Arab
Al-Rafi'i telah menyebut tiga pendapat fuqaha' Mazhab Shafi'i yang berkaitan dengan hukum salam yang diberikan di dalam bahasa lain selain dari bahasa Arab, menurut salah satu pendapat tersebut memberikan salam di dalam bahasa lain selain daripada bahasa Arab adalah tidak memadai. Menurut pendapat yang ke-dua dihukum sebagai memadai. Menurut pendapat yang ketiga pula sekiranya orang yang memberikan salam itu pandai berbahasa Arab maka salamnya di dalam bahasa lain adalah tidak memadai, jika tidak, maka memadai bagi pihak dirinya. Pendapat yang terkuat ( al-sahih) di antara ketiga-tiga pendapat tersebut ialah pendapat yang mengatakan sah salam itu dengan bahasa asing dan wajib dijawab oleh orang yang diberikan salam itu jika ia memahami maksudnya sama ada ia mengetahui bahasa Arab ataupun tidak kerana walaupun di dalam bahasa asing ia tetap dinamakan sebagai penghormatan dan salam. Tetapi bagi orang yang tidak betul sebutan salamnya maka harus baginya memberikan salamnya sekadar yang termampu menurut persetujuan seluruh fuqaha. kerana ia dianggap sebagai berada di dalam keadaan darurat.
9.Memberikan Salam Ketika Keluar Majlis
Adalah disunatkan juga bagi seseorang yang ingin keluar dari sesuatu majlis memberikan salamnya kepada rakan- rakannya yang akan ditinggalkan ketika ia bangun hendak meninggalkan mereka kerana terdapat sebuah Hadis yang sahih riwayat Abu Hurairah. katanya: Rasulullah s.a.w. telah bersabda: " Apabila salah seorang di antara kamu sampai ke suatu majlis maka hendaklah ia memberikan salamnya. dan apabila ia bangun hendak berpisah dengan mereka maka hendaklah ia memberikan salamnya. dan salamnya pada kali pertama tidaklah melebihi keutamaannya dari salamnya yang terakhir[11]. Seorang ulama' Mazhab Shafi'i yang terkenal dengan panggilan al-Shashi menegaskan bahawa memberi salam itu adalah sunat ketika hendak berpisah sama seperti ia disunatkan ketika mula bertemu.
10.Memberi Salam Kepada Kanak-kanak

Sunat memberikan salam kepada kanak-kanak ataupun sekumpulan kanak-kanak kerana terdapat sebuah hadis riwayat Anas r.a "bahawa Nabi s.a.w. telah memberikan salamnya kepada sekumpulan kanak-kanak ketika baginda lalu berhampiran mereka. Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim. Di dalam riwayat Abu Daud disebutkan bahawa Nabi s.a.w. telah lalu di samping sekumpuIan kanak-kanak yang sedang bermain. lalu baginda memberikan salamnya kepada mereka.[12] Di dalam riwayat Ibn al- Sunni baginda telah bersabda: السلام عليكم hai kanak-kanak. Apabila diberikan salam kepada kanak- kanak maka menurut pendapat al-Mutawalli dan ulama. lain di dalam Mazhab Shafi'i tidaklah diwajibkan ke atasnya menjawab salam itu kerana ia bukanlah seorang mukallaf, tetapi disunatkan ia menjawabnya. Jika diberikan salam kepada sekumpulan orang, di antara mereka terdapat seorang kanak-kanak lalu kanak-kanak itu menjawab salam itu tanpa dijawab oleh orang-orang yang sudah baligh, maka menurut pendapat al-Qadi Husain, al-Mutawalli, al-Rafi'i dan lain-lain, jawapan kanak-kanak itu tidak menggugurkan hukum fardu/wajib menjawab salam ke atas orang-orang yang baligh kerana menjawab salam dihukum sebagai fardu sedangkan kanak-kanak bukanlah dari kalangan orang yang layak menunaikan sesuatu fardu. Menurut pendapat al-Shasi gugur tanggungjawab menjawabnya daripada bebanan mereka sama seperti sah azannya bagi orang-orang dewasa. Pendapat yang terkuat di sini ialah pendapat yang pertama.
Jika seorang kanak-kanak memberikan salamnya kepada seorang yang sudah baligh maka menurut pendapat yang terkuat di kalangan fuqaha' Mazhab Shafi'i adalah wajib ia menjawabnya kerana berdasarkan kepada maksud yang umum daripada firmanNya:

وإذا حييتم بتحية فحيوا بأحسن منها أو ردوها
(al-Nisa',4 :86)
Bermaksud:Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam) maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, ataupun balaslah dia (dengan cara yang sama).
11.Sa1am Seorang Lelaki Untuk Seorang Perempuan
Sa1am daripada seorang perempuan untuk seorang perempuan yang lain adalah sama seperti salam daripada seorang lelaki untuk seorang lelaki yang lain dari segi ceraian dan hukumnya. Tetapi jika seorang lelaki memberikan salamnya kepada seorang perempuan ataupun sebaliknya, sekiranya di antara mereka berdua terdapat hubungan kekeluargaan yang mengharamkan perkahwinan di antara mereka ataupun hubungan suami isteri ataupun perempuan itu adalah hambanya maka dihukum sunat memberikan salam dan wajib menjawabnya ke atas mereka berdua. Jika tidak ada langsung kedua-dua hubungan tersebut di antara mereka maka tidak disunatkan bagi sesiapa pun memberikan salam kecuali jika seseorang perempuan itu seorang perempuan tua yang tidak mungkin akan menimbulkan fitnah[13]. Al-Mutawalli berkata: Jika seseorang lelaki memberikan salamnya kepada seorang perempuan yang masih remaja maka tidak harus bagi perempuan itu menjawabnya dan kalau si perempuan itu memberikan salamnya kepada lelaki maka makruh bagi lelaki itu menjawab salamnya. Jika seorang lelaki memberikan salamnya kepada sekumpulan orang perempuan ataupun sekumpuIan orang lelaki memberikan salamnya kepada seorang perempuan maka pemberian salam itu adalah sunat sekiranya tidak ditakuti menimbulkan apa-apa fitnah di kalangan mereka. Pendapat ini berdasarkan kepada sebuah hadis riwayat Asma' binti Yazid, katanya: "Nabi s.a.w. telah lalu berhampiran dengan kami sekumpulan orang- orang perempuan, lalu baginda memberikan salamnya kepada kami[14]." Hadis riwayat Abu Daud dan al-Tirmidhi.
12.Memberi Salam Kepada Orang Fasiq
Adapun salam kepada seorang ahli bid'ah, seorang fasiq yang jelas kefasikannya dan seorang yang telah melakukan dosa besar yang belum lagi bertaubat dari dosanya itu, menurut pendapat yang terkuat tidaklah sunat, malah sunat tidak diberikan salam kepadanya, pendapat ini datangnya daripada Ibn 'Umai dan al- Bukhari. Ibn 'Umar berkata: "janganlah kamu memberikan salam kepada para peminum arak." Al-Bukhari pula berkata: janganlah dijawab salam daripada sesiapapun di antara mereka." Tetapi menurut pendapat kedua, sunat memberikan salam kepada mereka kerana tiap seorang daripada mereka adalah muslim.

13.Terpaksa Memberi Sa1am
Jika seseorang itu terpaksa memberikan salamnya kepada sekumpulan orang yang zalim seperti ia datang kepada mereka dan ditakuti akan berlaku ke atas dirinya sesuatu yang tidak diingini sama ada dari segi agama ataupun lainnya kalau ia tidak memberikan salamnya kepada mereka maka harus ia memberikan salamnya. Ibn Arabi, seorang ulama' di dalam Mazhab Maliki, berkata Hendaklah ia bemiat pada saat itu bahawa salam itu sebagai salah satu nama di antara beberapa nama Allah s.w.t. sahaja, maknanya AIlah senantiasa memerhati gerak-geri kamu."
14.Jika Orang Gila Ataupun Mabuk Memberi Sa1am
Jika seorang gila ataupun mabuk memberikan salamnya kepada seseorang adakah wajib ke atasnya menjawab salam kedua-duanya? Terdapat dua pendapat di dalam masala ini menurut cacatan al-Rafi'i. Pendapat yang terkuat mengatakan tidak wajib ke atasnya menjawabnya kerana ucapan orang gila dan orang mabuk tidak diambil kira di dalam perkara ibadat.
15.Salam Daripada Seorang Muslim Kepada Seorang Kafir
Adakah harus seorang muslim memberikan salamnya kepada orang-orang kafir? Menurut pendapat yang terkuat dan ini juga merupakan pendapat jumhur fuqaha' Mazhab Shafi'i, tidak harus seorang muslim memberikan salamnya orang-orang kafir. Cuma al-Mawardi di dalam kitabnya al-Hawi menyebut dua pendapat berkaitan dengan masalah ini, salah satunya sama seperti pendapat jumhur. Menurut pendapat yang kedua, harus bagi seseorang muslim memberikan salamnya kepada mereka dengan menyebut السلام عليك   (salam sejahtera untuk engkau) sahaja, bukannya السلام عليكم  (salam sejahtera untuk kamu) Tetapi pendapat yang kedua ini dianggap oleh al-Nawawi sebagai satu pendapat yang ganjil dan daif.
16.Salam Daripada Seorang Kafir
Apabila seorang kafir dhimmi memberikan salamnya kepada seorang muslim, maka si muslim hendaklah menjawab dengan berkata: " وعليكم " (dan juga untuk kamu) sahaja tanpa membuat apa-apa penambahan ke atas perkataan itu. Inilah pendapat yang terkuat di dalam Mazhab Shafi'i dan juga pendapat jumhurnya. Tetapi al- Mawardi menyebut satu pendapat lagi yang mengharuskannya berkata di dalam jawapannya وعليكم السلام tanpa menambah "ورحمة الله  " di akhimya. Menurut al-Nawawi, pendapat yang kedua ini adalah pendapat yang ganjil dan daif.
Dalil bagi pendapat yang terkuat bagi kedua-dua masa- lah di atas ialah Hadis Rasulullah riwayat Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda:

لا تبدأوااليهود والنصارى بالسلام. فإذا لقيتم أحدهم فى الطريق فاضطروه إلى أضيقه[15]
Bermaksud: Janganlah kamu mulai memberi salam kepada Yahudi dan Nasrani. Apabila kamu berjumpa di jalan dengan salah seorang daripada mereka itu, maka desakIah (bila kelihatan mereka. menyombongkan diri) ia ke jurusan yang sempit." 
Dan diriwayatkan daripada Anas r.a. bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda:

إذا سلم عليكم أهل الكتاب فقولوا وعليكم[16]

Bermaksud: Apabila ahli al-kitab memberikan salam kepada kamu, maka jawablah, “وعليكم” 
Diriwayatkan juga daripada Ibn 'Umar bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

إذا سلم عليكم أهل اليهود فإنما يقول أحدهم: السام عليك فقل وعليك

Bermaksud:     Apabila orang -orang Yahudi memberikan salam kepada kamu, sesungguhnya setiap orang di antara mereka berkata: Kematian ke atas kamu, maka hendaklah kamu menjawab: وعليك  (dan juga untuk engkau). Hadis riwayat aI-Bukhari.
17.Muslim Memberi Sa1am Kepada Kafir Dhimmi
Jika seorang muslim memberikan salam kepada seseorang yang disangkanya muslim tetapi ternyata sesudah itu ia adalah seorang kafir maka menurut pendapat al- Mutawalli dan lainnya di kalangan fuqaha' Mazhab Shafi'I disunatkan ia menarik balik salamnya itu dengan berkata: "Berikan kembali salam saya itu," ataupun ia berrkata: "Saya menarik balik salam saya itu." Tujuan tindakan itu ialah agar ia merasa bahawa ia keseorangan dan tidak ada kemesraan di antara mereka berdua. Tetapi Malik telah menyebut di dalam kitab al- Muwatta'nya daripada Ibn 'Umar bahawa beliau berpendapat, tidak perlu ia menarik balik salamnya itu. Irrilah pendapat yang menjadi pilihan Ibn al-' Arabi dari kalangan ulama' Mazhab Maliki.
Jika seseorang muslim lalu berhampiran dengan satu majlis yang mengandungi orang-orang kafir dan muslim ataupun seorang muslim sahaja yang ada bersama-sama mereka maka sunat ia memberikan salamnya kepada mereka dengan diniatkan untuk orang-orang Islam sahaja kerana terdapat sebuah Hadis riwayat Usamah r.a, "bahawa Nabi s.a.w. telah lalu berhampiran dengan satu majlis yang mengandungi orang-orang Islam dan kafir musyrik penyembah berhala serta Yahudi, lalu Nabi memberikan salamnya kepada mereka." Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Jika seseorang kafir menulis salam di dalam suratnya kepada seseorang muslim maka sunat bagi si muslim itu menjawabnya seperti yang terdapat di dalam sebuah Hadis daripada Abu Sufian bahawa Rasulullah s.a.w. telah menulis surat kepada Herculis (pemerintah Rome): "Daripada Muhammad bin Abdullah, RasulNya, kepada Herculis, pembesar Rome, salam sejahteralah ke atas orang yang mengikut hidayah (petunjuk yang benar)."
18.Salam Hormat Seorang Muslim Untuk Kafir Dhimmi
Jika seseorang muslim ingin memberi salam hormat kepada seorang kafir dhimmi tanpa menggunakan ungkapan السلام عليكم maka menurut pendapat al-Mutawalli dan juga al-Rafi'i adalah diharuskan, seperti katanya: " Allah memberi petunjukNya kepada kamu," ucapan begini diharuskan dan tidak mengapa. Jika ia perlu memberi salam hormat kepadanya kerana bertujuan mengelakkan dirinya dari tindakan jahatnya maka bolehlah ia berkata: " Allah memberikan kebaikan, ataupun kebahagiaan, ataupun kesihatan, ataupun kegembiraan kepada. kamu di pagi ini," dan ungkapan-ungkapan lain yang seumpamanya. Tetapi jika tidak ada sebarang keperluan maka eloklah ia tidak menyebut apa-apa ucapan penghormatan kepadanya.
19.Beberapa Keadaan Yang Tidak Digalakkan Seseorang Memberikan Salam
Menurut fuqaha' Mazhab Shafii terdapat beberapa keadaan yang tidak digalakkan seseorang muslim memberikan salamnya kepada rakannya seperti memberi-kan salam kepada seorang yang sedang kencing ataupun berjima' ataupun sedang tidur ataupun terlalu mengantuk ataupun kepada seorang yang berada di dalam bilik air. Memberi salam kepada mereka dihukum makruh begitulah hukum menjawabnya. Kata Abu Muhammad dan al-Mutawalli tidak digalakkan memberi salam kepada seorang yang sedang makan. Kata Imam al-Haramain, tidak digalakkan itu ialah ketika  makanan memenuhi mulutnya. Imam al- Ghazali pula mengatakan tidak digalakkan memberi salam kepada seorang yang sedang sembahyang. Pendapat ini ditentang oleh jumhur dan al-Mutawalli yang mengatakan harus memberikan salam kepadanya, tetapi salam itu tidak layak dijawab sama ada dengan segera ataupun sesudah ia selesai sembahyang, sama ada dengan menggunakan lafaz/ungkapan ataupun menerusi isyarat. Menurut Imam al-Shafii, sunat menjawab dengan menerusi isyarat semasa di dalam sembahyang. Pendapat ini adalah daripada qaul qadimnya yang tidak terdapat tentangan di dalam qaul jadidnya. Al-Rafi'i pula menyebut satu pendapat lain mengatakan wajib dijawab salam itu dengan menerusi isyarat, dan satu pendapat lagi mengatakan wajib dijawab apabila selesai sembahyang. Menurut al-Nawawi bahawa salam itu tidak wajib dijawab secara mutlak. Inilah pendapat yang terkuat pada penilaian beliau. Sekiranya orang yang sedang sembahyang itu menjawab ungkapan وعليكم السلام   dan ia mengetahui hukumnya haram maka terbatallah sembahyangnya, jika tidak maka tidak terbatal sembahyangnya menurut satu pendapat terkuat.
Begitu juga dihukum makruh memberikan salam kepada seorang yang sedang membaca talbiyyah sama ada untuk ibadat haji ataupun 'umrah. Tetapi jika ia diberikan salam maka menurut pendapat al-Shafi'i dan fuqaha' mazhabnya hendaklah ia menjawabnya secara lisan. Memberikan salam kepada tukang azan semaga ia mengazankan sembahya:ng adalah sama seperti memberi salam kepada orang yang sedang membaca talbiyyah.
Orang yang sedang membaca al-Quran harus diberikan salam kepadanya menurut pendapat yang terkuat di dalam Mazhab Shafii dan wajib ia menjawab salam itu secara lisan. Menjawab salam ketika azan, qamat dan makan tidak dihukum makruh menurut pendapat al-Nawawi,
tetapi menjawab semasa sedang bejimak dan kencing dihukum makruh.
20.Memberi Salam Ketika Memasuki Rumah Sendiri
Adalah gunat bagi seseorang yang memasuki rumahnya, ataupun rumah orang lain, atau pun masjid yang tidak ada sesiapapun di dalamnya memberikan salamnya[17] dengan berkata:

السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين، السلام عليكم أهل البيت ورحمة الله وبركاته

Bermaksud:     Salam sejahtera untuk kami dan juga para hamba Allah yang salih, salam sejahtera untuk kamu penghuni rumah, mudah-mudahan kamu mendapat rahmat Allah dan juga keberkatanNya."
A1lah telah berfirman:
فإذا دخلتم بيوتا فسلموا على أنفسكم تحية من عند الله مباركة طيبة.
(al-Nur, 24:61)
 Bermaksud:    Maka apabila kamu masuk ke mana-mana rumah, hendaklah kamu memberi salam kepada (sesiapa yang se-perti) kamu dengan memohon Allah cara hidup yang berkat lagi baik."
21.Memberi Sa1am Kepada Orang Yang Disangkakannya Tidak Menjawab Salamnya

Disunatkan juga bagi seseorang memberikan salamnya kepada orang perseorangan atau pun sekumpulan orang biarpun pada sangkaannya orang atau kumpulan itu tidak akan menjawab salamnya, kerana bagi pihak dirinya ia digalakkan memberi salam kepada orang lain bukannya menjawab salam, dan lagi kemungkinan sangkaannya tidak betul.
22.Beberapa Ucapan Yang Seakan Salam
Kata al-Mutawalli dan orang-orang lain: Ucapan penghormatan seperti "semoga Allah lanjutkan kewujudan engkau" adalah batil yang tidak terdapat asalnya daripada nas syara.. Menurut sebahagian ulama' salaf, ucapan itu dihukum makruh. Kata sebahagian yang lain pula, ia adalah ucapan penghormatan bagi orang-orang zindiq. Adapun ucapan ketika seseorang itu keluar dari bilik mandi, seperti: "Semoga enak kamu mandi", ucapan ini tidak ada asalnya. Pernah Saidina ' Ali berkata kepada seorang lelaki sebaik sahaja ia selesai mandi: "Semoga kamu telah bersih dan tidak bemajis lagi. ,, Apabila seorang yang sedang berjalan berkata kepada rakannya: "Semoga Allah memenuhkan pagi kamu dengan kebaikan," ataupun "kebahagiaan", ataupun "Allah memberikan kekuatan," ataupun "Allah akan terus menghidupkan kamu," ataupun lain-Iain ungkapan yang sering berlaku di dalam masyarakat hari ini, ucapan-ucapan yang seumpama itu tidaklah perlu dijawab. Daripada penjelasan yang telah saya berikan yang berdasarkan kepada catatan al-Nawawi, jelas kepada kita bahawa ucapan " السلام عليكم" hanya harus digunakan di kalangan kaum muslimin sahaja, dan ia dianggap sebagai satu ibadat di dalam kehidupan seorang muslim, dengan sebab itu ia disunatkan agar diucapkan oleh seorang muslim kepada rakannya pada setiap kali mereka bertemu, tanpa dikhususkan dengan tempat-tempat yang tertentu kecuali di dalam beberapa ketika dan keadaan yang amat khusus seperti seorang yang sedang betjima', buang air kecil/besar dan sebagainya. Oleh kerana ia sebagai suatu ibadat, biarpun ia mengandungi kebaikan bagi seluruh manusia, maka ia dilarang daripada diucapkannya kepada seseorang yang bukan Islam, dan kalau ia diucapkan kepada kita oleh seorang yang bukan Islam maka kita tidak digalakkan menjawabnya. Dengan itu saya lebih cenderung mengatakan bahawa " السلام عليكم " itu adalah ucapan khusus bagri kaum muslimin dan untuk kaum muslimin yang melambangkan perpaduan mereka dan kecintaan mereka kepada perdamaian, kesejahteraan dan keamanan. Seseorang yang menganut agama Islam ia sering didoakan oleh rakan seagamanya pada setiap kali mereka bertemu agar hidupnya di dalam selamat sejahtera.




1Kuliah Maghrib sempena Minggu Silaturrahim Kali ke-VII 2002/2003.
[2] Abu Abd Allah al-Bukhari (1986), Sahih al-Bukhari, Beirut: Dar Ibn Kathir, jil.. 1, hal. 13.
[3] Al-Nawawi, opcit, hal.294.
[4] Al-Nawawi (1986), al-Azkar, Mesir: Dar Turas al-Arabi, hal. 292.
[5] Al-Qurtubi, (1372H), Tafsir al-Qurtubi, Dar al-Sya`b, jil. 5, hal. 305. Lihat juga dalam Abu Daud (1990), Sunan Abu Daud, Beirut: Dar al-Fikr, jil. 3-4, hal.518.
[6] Abu Daud, opcit, jil. 3-4, hal. 521.
[7] Al-Nawawi, op.cit, hal.293.
[8] Abu Daud, op.cit, jil. 3-4, hal. 519.
[9] Al-Baihaqi, (1410H), Sya`b al-Iman, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, jil.6, hal. 451.
[10] Al-Bukhari , op.cit, jil.5, hal. 2301.
[11] Ibn Hibban (1993), Sahih Ibn Hibban, Beirut: Muasash al-Risalah, jil. 2, hal. 246.
[12] Abu Daud, op.cit, jil 3-4, hal. 519.
[13] Al-Nawawi, op.cit hal. 302.
[14] Al-Nawawi, ibid, hal. 302.
[15] Muslim (t.t), Sahih Muslim, Beirut: Dar Ihyak al-Turas al-Arabi, jil. 4, hal. 1707.
[16] Al-Bukhari, op.cit, jil. 5, hal. 2309.
[17] Al-Sanani (1379), Subul al-Salam, Beirut: Dar Ihya` al-Turas al-Arabi, jil.4, hal. 155.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Saidina Umar Dan Isterinya

CERAI TAKLIK DAN PERLAKSANAANNYA DI MALAYSIA