CERAI TAKLIK DAN PERLAKSANAANNYA DI MALAYSIA
i.
Definisi
Cerai taklik diertikan sebagai menggantung
terjadinya cerai dengan berlakunya sesuatu yang perkara digantungkan,
tanpa mengira perkara yang digantungkan itu berhubung dengan kelakuan manusia
atau pun sebaliknya.
Daripada
definasi tersebut maka jelaslah bahawa cerai taklik ialah satu bentuk
perceraian yang bertujuan menceraikan isteri pada masa hadapan dengan
menggunakan lafaz syarat ( إن)
bermaksud sekiranya atau ( إذا )
bermaksud ketika dan perkataan lain yang seumpamanya.
ii.
Hukum Perceraian Taklik
Terdapat beberapa pendapat yang menyatakan
mengenai perkara ini:
1.
Jumhur Fuqaha`
termasuk Ibn Jarir, Ibn Rushd, al-Tabari
Cerai taklik adalah sah, tanpa mengira lafaz
tersebut benar-benar bertujuan menceraikan isteri atau taklik berupa sumpah
yang bukan bertujuan menceraikan isteri. Ia adalah lafaz semata-mata yang
bertujuan untuk menghalang isterinya daripada melakukan perkara yang tidak
disukai oleh suami atau ia bertujuan untuk mendisiplin isteri
2.
Mazhab
al-Zahiri dan Syiah Imamiyyah
Perceraian secara taklik adalah tidak sah, sama ada
sesuatu taklik yang dilafazkan itu bertujuan untuk menceraikan isteri ataupun
yang berbentuk sumpah. Oleh itu lafaz tersebut tidak menggugurkan talak dalam
apa hal sekali pun.
3.
IbnuTaymiyyah
dan Ibn Qayyim
Golongan ini membezakan antara taklik yang
bertujuan menceraikan isteri dengan taklik yang berbentuk sumpah. Taklik yang
bertujuan untuk menceraikan isteri akan mengugurkan talak dan taklik yang
berbentuk sumpah tidak menggugurkan talak.
Pendapat ini
telah diterima pakai oleh kerajaan Mesir setelah tergubalnya Undang-undang
Keluarga Islam Mesir pada tahun 1929
iii.
Pendalilan
(Dalil Jumhur
Fuqaha`)
1.
Al-Quran,
firman Allah s.w.t
يا أيها الذين آمنوا أوفوا بالعقود
Bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman
sempurnakan janji-janji kamu.
Daripada ayat
tersebut mereka berpendapat uqud dalam ayat tersebut mempunyai
pengertian yang luas, dan ia juga merangkumi janji menceraikan isteri dengan
berlaku sesuatu perkara yang dijanjikan atau ditaklikkan.
2.
Al-Sunnah.
Sabda Nabi s.a.w
المسلمون عند شروطهم
Bermaksud:Orang-orang Islam terikat dengan janji-janji mereka.
Ini bermaksud seorang suami terikat dengan dengan
taklik yang lafazkan.
3.
Akal
Kuasa talak sepenuhnya berada di tangan suami
sepenuhnya. Oleh itu mereka bebas menceraikan isteri secara serta merta atau
pun dengan cara bertaklik pada masa hadapan.
4.
Fatwa sahabah
Perceraian secara taklik pernah berlaku pada masa
sahabi dan mereka memfatwakan dengan jatuh talak sekiranya berlaku
perkara yang ditaklikkan.
(Dalil Mazhab Kedua)
Taklik tidak menggugurkan talak kerana taklik
adalah sebagai sumpah, dan bersumpah selain daripada nama Allah tidak
diharuskan. Sabda Rasulullah s.a.w.
من يحلف فلا يحلف إلا بالله
Bermaksud: sesiapa yang bersumpah, maka janganlah
ia bersumpah melainkan dengan nama Allah.
Oleh itu taklil
ysng dilafazkan oleh suami untuk menceraikan isteri tidak menggugurkan talak
kerana ia bersumpah bukan dengan nama Allah.
(Dalil Mazhab ketiga)
Golongan ini berpegang dengan fatwa sahabat yang
mengatakan gugur talak sekiranya sesuatu taklik itu bukan berbentuk yamin iaitu
bertujuan untuk menceraikan isteri, tetapi tidak gugur talak sekiranya sesuatu
taklik itu berbentuk yamin.
iv.
Kesimpulan/tarjih
Daripada ketiga-tiga pendapat di atas
didapati pendapat golongan pertama adalah lebih kuat berbanding dengan pendapat
golongan kedua dan ketiga.Ini bertepatan dengan hadis Rasulullah
s .a.w.
ثلاثة جدهن جد وهزلهن جد: النكاح والطلاق والعتق
Bermaksud: Tiga perkara tetap berlaku sama ada
diucapkan secara bersungguh-sungguh atau secara bersungguh-sungguh atau secara
senda-senda, iaitu kahwin, talak dan memerdekakan hamba.
v.
Amalan Talak Taklik di Malaysia
Perceraian melalui lafaz taklik ini diperakui sah
di Malaysia, malah pengharusan ini diperuntukkan secara jelas dalam
enakmen-enakmen keluarga Islam bagi setiap negeri di Malaysia.
Seseorang
perempuan yang bersuami boleh, jika berhak mendapat Perceraian menurut
syarat-syarat perakuan taklik yang dibuat selepas perkahwian, memohon kepada
mahkamah untuk menetapkan bahawa peerceraian yang demikian telah berlaku.
Daripada
peruntukan tersebut jelas menunjukkan bahawa enakmen memperakui sah bagi
taklik berikut:
i. Taklik yang diperkatakan
oleh jumhur Fuqaha yang dibincangkan sebentar tadi, taklik ini dilakukan oleh
suami tanpa terikat dengan lafaz-lafaz yang disediakan oleh pihak pemerintah,
suami bebas sama ada ingin bertaklik atau tidak semasa perkahwinannya. Taklik
ini biasanya dilakukan oleh suami terhadap isteri apabila timbul salah
faham antara mereka, sebagai contoh dalam kes Nora bt Nawi lawan suaminya Ahmad
Zamri, Nora telah memohon kepada mahkamah untuk mengesahkan berlakunya dua taklik
yang dibuat oleh suaminya (kes Mal. 16/1987)
Taklik pertama
“Kalau Nor balik ke rumah abah atau mama ke Genting
(Tumpat, Kelantan) pada waktu ini, maka jatuhlah talak satu”
Taklik kedua
“ Kalau nak juga apa yang Nor minta, abang
rasa cara yang paling baik ialah dengan Nor turun dari rumah ini(rumah sewa)
bersendirian tanpa izin abang ke Genting(rumah ibu bapa isteri), abang rasa
dengan cara ini dapatlah apa yang dikehendaki itu”.
Kedua-dua
taklik ini dibuat berpunca daripada perselisihan yang timbul. Isterinya
mendesak Ahmad Zad zamri menceraikan beliau, atas desakan itu suaminya
bertaklik sebagaimana di atas.
Taklik pertama
dilafazkan semasa Nora berada di rumah mertuanya bersama-sama Ahmad Zamri,
manakala taklik kedua dilafaz semasa mereka berada di rumah sewa.
Selepas taklik
kedua ini Nora bersama Ahmad Zamri pulang bersama-sama ibu bapa Ahmad Zamri.
Semasa di rumah ini Nora jatuh sakit, ibu bapa Nora datang membawa anaknya
pulang ke rumah mereka.
Berdasarkan
kepada taklik-taklik di atas , isterinya memohon mahkamah untuk mengesahkan
taklik telah berlaku dan perceraian juga telah berlaku.
Mahkamah
memutuskan taklik pertama dengan sendirinya tergugur, oleh itu talak tidak
berlaku, kerana pada masa itu Nora tidak pulang ke rumah ibu bapanya,
sebaliknya beliau pulang ke rumah sewa bersama suaminya Ahmad Zamri.
Lafaz taklik
kedua masih belum dilanggar kerana Nora tidak balik ke rumah ibu bapanya
bersendirian atau tanpa izin suaminya. Dengan itu talak tidak jatuh kerana
perkara yang ditaklik belum dilanggar, bagaimanapun lafaz taklik itu masih
berfungsi kepada pasangan tersebut, kerana menurut syarak lafaz taklik tidak
boleh ditarik semula.
ii. Adapun lafaz
taklik yang dilafazkan oleh setiap suami atau yang disediakan oleh pihak
pendaftar perkahwinan adalah berbeza dengan lafaz taklik yang diceritakan
sebelum ini kerana lafaz taklik tersebut mengikat para suami daripada melakukan
perkara-perkara yang boleh memudaratkan si isteri.
Di Malaysia
setiap negeri mempunyai lafaz taklik tersendiri, pada dasarnya kesemua lafaz
ini adalah untuk untuk mengikat suami daripada melakukan sesuatu yang boleh
memudaratkan si isteri, oleh itu si isteri berhak meminta cerai taklik
sekiranya suami melanggar apa yang ditaklikkannya.
Antara taklik itu ialah:
i.
Negeri Selangor
“ Tiap-tiap kali saya …………… tidak memberi nafkahnya
akan isteri saya akan nafkahnya yang mencukupi pada adat lamanya empat
bulan, atau lebih, maka bolehlah isteri saya itu mengadu kepada hakim syara`.
Jika disabitkan oleh hakim itu akan aduannya ,, maka gugurlah talak satu. Dan
tiap-tiap kali saya rujukan isteri saya yang tersebut kepada nikahnya dengan
ketiadaan redanya, maka gugurlah pula talak satu”
Namun begitu lafaz … “Dan tiap kali …… hingga
akhir telah digugurkan dan dihapuskan pengamalannya di Selangor.
Berdasarkan lafaz tersebut Aisnya bt Mohd Daris
telah memohon daripada Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan untuk mengesahkan
berlakunya taklik yang dilafazkan oleh suaminya Fahro Rozi dalam satu majlis
akad nikah. (kes Mal 5/1989). Sisteri membuat tuntutan kerana suaminya tidak
pulang lebih daripada empat bulan dan tidak memberi nafkah dalam tempoh
tersebut, oleh Mahkamah Rendah Syariah Wilayah Persekutuan berpendapat ia
berbidang kuasa mendengar kes tersebut di bawah Sek. 50(1 dan (2) iaitu perceraian
melalui taklik janji, Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah 1984.
Perbicaraan di adakan selama empat hari (11
Jan, 22 Feb, !4 & 16 Jun 1989). Dalam kes ini suami hadir dan mengaku
telah melafazkan taklik tersebut seperti mana yang tercatit di belakang
surat nikah bil. 16/69.
Mahkamah berpendapat isteri tidak nusyuz dan berhak
mendapat nafkah., walaubagaimana pun mahkamah tidak mensabitkan tuntutan
taklik, kerana mahkamah berpendapat saham-saham yang diberikan atas nama isteri
boleh dianggap sebagai nafkah, ini beerti suami masih belum melanggar taklik
yang dilafazkan.
Isteri tidak berpuas hati dengan keputusan hakim
Mahkamah Rendah Wilayah Persekutuan lalu dibuat rayaun ke Lembaga Rayuan
Syariah, kerana alasan berikut:
Tidak ada bukti yag saham itu adalah milik
suami(responden) dan oleh itu tidaklah adil meminta pihak isteri membelanjakan
untuk nafkahnya daripada hartanya sendiri.
Oleh kerana suami tidak memberi nafkah kepada
isterinya lebih daripada empat bulan, isteri itu berhak mendapat cerai taklik.
Kami oleh kerana itu membenarkan rayuan
perayu(isteri) dan mengesahkan ia telah dicerai dengan satu talak.
Daripada kes ini jelas menunjukkan bahawa Jemaah
Rayuan berpendapat suami telah melanggar taklik yang dilafazkan dan perceraian
disabitkan.
ii.
Negeri Kedah
Manakala aku meninggalkan isteriku …. Selama enam
bulan, kemudian mengadu kepada hakim dan sabit yang ddemikian itu pada sisinya,
maka pada ketika itu tertalaklah ia dengan talak satu.
Di Kedah Mahkamah Khadi Alor Star telah mensabitkan
tuntutan taklik yang dipohon oleh seorang isteri, Fatimah bt Hj. Abdullah
terhadap suaminya, Mat Said bin Abdullah, keputusan ini dibuat kerana suaminya
telah meninggalkannya lebih daripada enam bulan, ini menunjukkan bahawa beliau
telah melanggar apa yang ditaklikkan.
iii.
Negeri Kelantan
Bahawa adalah saya…….. dengan ini bertaklik iaitu
manakala saya tinggalkan isteri saya….. selama empat bulan atau lebih dengan
sengaja atau paksa atau saya atau wakil saya tiada memberi nafkah yang wajib
kepadanya selama yang tersebut pada hal dia taat kepada saya atau saya
menyakiti tubuh badanya atau saya tidak mempedulikannya selama empat bulan atau
lebih kemudian ia mengadu kepada kadhi/ hakim syarak dan manakala sabit
aduannya dan ia memberi kepada kadhi/ hakim syarak bagi pihak saya sebanyak RM
1.00 maka ketika itu tertalaklah ia dengan satu talak khuluk.
Lafaz taklik di kelantan ini mengikat suami dari
melakukan perkara yang ditaklikkan. Sekiranya suami melanggar
perkara-perkara tersebut isteri berhak memohon perceraian`taklik melalui
mahkamah dan apabila ia disabitkan oleh mahkamah, perceraian menjadi talak
“bain sughra”. Suami tidak boleh merujuk isteri melainkan dengan akad baru yang
mesti memenuhi segala rukun-rukun dan syarat-syarat perkahwinan. Pelanggaran
taklik ini dapat dilihat dalam kes Zainun bt Issa lawan Hussein bin Omar, dalam
kes ini yang kena tuntut telah melanggar taklik dan mahkamah
mengesahkan jatuh talak khuluk.
iv.
Negeri Terengganu
Tiap-tiap
kali saya tiada bersekedudukan dengan isteri saya…..binti….. yang tersebut itu bagi
tempoh empat bulan dengan tiada putus-putus sama ada saya meninggalkan
akan dia atau dia meninggalkan akan saya dengan ikhtiar atau dengan
terpaksa dan tatkala mengadu ia akan kadi atau naib kadi dan tatkala sabit pada
sisinya di atas ketiadaan bersekedudukan selama itu maka tertalaklah
isteri saya itu …… dengan talak satu.
v.
Negeri Pahang
Saya mengaku apabila saya tinggalkan isteri saya………
selama 4 bulan hijrah secara berturut atau lebih
dengan sengaja atau paksaan, dan saya atau wakil saya tiada memberi nafkah
kepadanya selama tempoh masa saya yang tersebut, padahal ia taatkan saya
atau saya melakukan sebarang mudarat kepada tubuh badannya kemudian ia
mengadu kepada Mahkamah Syariah dan apabila sabit aduannya di sisi
Mahkamah Syariah dan ia memberi kepada Mahkamah Syariah yang menerima
bagi pihak saya RM1.00 maka pada ketika itu tertalaklah ia dengan secara talak
khulie.
Lafaz-Lafaz Taklik Yang Meragukan
Lafaz taklik adalah dipakai di seluruh Malaysia dan ia tidak
bertentangan dengan maksud syarak, kerana ia menjaga kemaslahatan isteri. Namun
begitu terdapat keraguan mengenai beberapa lafaz takllik antaranya lafaz taklik
yang diamalkan di negeri Kelantan iaitu :
“dan manakala sabit aduannya dan ia memberi
kepada kadhi/ hakim syarak bagi pihak saya sebanyak RM 1.00 maka ketika
itu tertalaklah ia dengan satu talak khuluk”.
Maksud lafaz
taklik tersebut tidak jelas, apakah yang dimaksudkan dengan lafaz(bagi pihak
saya). Apakah isteri memberi seringgit kepada hakim sebagai mewakili suami,
atau ia memberi kepada hakim dan hakim menerimanya sebagai mewakili suami.
Kalau dilihat kepada lafaz di atas pengertian
pertama lebih tepat iaitu isteri memberi seringgit kepada hakim bagi pihak
suami bukan dengan pengertian kedua. Akan tetapi kalau itu yang dimaksudkan
maka talak khulu` tersebut adalah tidak sah. Kalau dimaksudkan dengan
pengertian kedua maka talak khulu` tersebut adalah sah namun takwilan tersebut
amat jauh daripada lafaz tersebut.
Adapun lafaz taklik di Terengganu pula adalah
terlalu longgar kerana lafaznya
“sama ada saya
meninggalkan akan dia atau dia meninggalkan akan saya dengan
ikhtiar atau dengan terpaksa dan tatkala mengadu ia akan kadi atau naib kadi
dan tatkala sabit pada sisinya di atas ketiadaan bersekedudukan selama
itu maka tertalaklah isteri saya itu …… dengan talak satu”.
Lafaz ini
memberi peluang kepada isteri menceraikan suaminya.perkara ini bertentangan
dengan konsep perceraian dalam Islam.
Antaranya lagi ialah lafaz taklik negeri
Selangor iaitu
“Dan tiap-tiap kali saya rujukan isteri saya yang
tersebut kepada nikahnya dengan ketiadaan redanya, maka gugurlah pula talak
satu”
lafaz ini membawa maksud suami tidak boleh rujuk
kepada isterinya tanpa kebenarannya, kalau ia rujuk juga bukan sahaja rujuk
tidak sah malah akan menyebabkan bertambahnya jumlah talak. Akan tetapi takli
ini sudah tidak dipakai kerana bertentangan dengan firman Allah
وبعولتهن أحق
بردهن في ذلك إن أرادوا إصلاحا ولهن مثل الذي عليهن
بالمعروف
وللرجال عليهن درجة والله عزيز حكيم
Bermaksud:Suami-suami mereka berhak mengambil
kembali isteri-isteri itu dalam masa eddah mereka, jika suami bertujuan untuk
berdamai.
(al-Baqarah: 228)
Kesimpulan
Lafaz taklik sama ada yang dibuat oleh suami secara
sukarela atau yang disediakan oleh Pendaftar perkahwinan adalah sah dari sudut
syarak. Namun perlu disemak semula beberapa lafaz yang meragukan semoga lafaz
ini dapat diseragamkan di seluruh Malaysia.
Rujukan:
- Abu al-Aynayn Badran, al-Ziwaj wa al-Talaq fi al-Islam, Iskandariyyah: Muassasat Shabab al-Jamiah, 1967.
- Wahbah Zuhaili, al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuh, Damshik: Dar al-Fikr, 1989.
- Khalid, ahkam al-Ahwal al-Sakhsiyyah Fi al-Shariah al-Islamiyyah, Beirut:al-Mahbab al-Tijari.
- Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah, 1984Sayyid
- Sabiq, Fiqh al-Sunnah jil. 2.
Ulasan
Catat Ulasan