HUKUM-HUKUM YANG BERKAITAN DENGAN IBADAT PESAKIT



1. PENDAHULUAN

Akhir zaman melihatkan kita berbagai jenis pesakit yang menyerang manusia, kecanggihan sains perubatan moden masih belum cukup untuk menyelesaikan masalah manusia, namun begitu Islam sebagai agama yang sesuai sepanjang zaman tetap relevan untuk memastikan penganutnya sentiasa melaksanakan tanggungjawab mereka sebagai hamba.
    Bagi pesakit sentiasa terbatal wuduk dengan keluar sesuatu yang membatalkannya adalah amat sukar dielakkan, seperti pesakit  yang sentiasa keluar titisan-titisan air kencing atau terkentut atau perempuan yang istihadhah yang keluar darah daripada kelaminnya bukan pada hari-hari haid dan nifas. Bagaimanakah kedudukan sembahyang mereka ini.

2. KEDUDUKAN SOLAT BAGI PESAKIT

Selagimana manusia itu sedar atau berakal maka kewajipan menunaikan solat tidak akan gugur daripada mereka. Bagi pesakit yang mengalami penyakit seperti yang disebut di atas maka mereka perlulah berubat seberapa segera, dalam keadaan sakit mereka hendaklah mengambil wuduk setiap masa  kemudian menunaikan solat yang sepatutnya. Syarak memberi kemaafan kepadanya walaupun perkara yang diuzurkan itu sentiasa keluar daripadanya ketika menunaikan solat.
    Bagi orang yang sakit dan tidak mampu berdiri diwajibkan juga menunaikan solat dengan mengikut kemampuannya. Pesakit boleh solat dengan cara duduk iaitu dari awal takbirratulihram hingga tahiyat akhir. Bagi rukuk dan sujud ada sedikit perbezaan iaitu sujud lebih rendah tunduknya berbanding dengan rukuk. Rukun-rukun yang lain ditunaikan seperti biasa cumanya sambil duduk.
  Kalau tak mampu duduk, pesakit boleh mengerjakannya dengan cara tidur melentang iaitu  kedua belah kaki diarahkan ke arah kiblat, kepala ditinggikan dengan alas bantal dan muka diarahkan ke kiblat. Cara pelaksanaannya ialah semasa hendak rukuk, cukup menggerakkan kepala ke muka manakala sujud pula ialah menggerakkan kepala lebih ke muka dan lebih ditundukkan manakala rukun-rukun yang lain pula dilakukan secara tidur tadi dan kita sendiri yang memandunya.
     Jika duduk seperti biasa dan berbaring juga tidak mampu, maka boleh dilakukan dengan cara tidur mengiring ke sebelah kanan dan mengadap kiblat (sama dengan mayat yang diletakkan di dalam liang lahat). Rukuk dan sujud cukup digerakkan kepala menurut kemampuannya.
     Jika tak mampu juga dengan cara di atas, maka cukup dengan isyarat, baik dengan kepala maupun dengan mata. Dan jika semuanya tidak mampu, maka boleh dikerjakan dalam hati, selagi akal dan jiwa masih ada.


3. BILAKAH PESAKIT PERLU BERWUDUK


Menurut pendapat Mazhab Maliki adalah sunat kepada pesakit mengambil wuduk selepas masuk waktu dan terus menunaikan solat, mereka juga disunatkan memperbaharui wuduk bagi setiap waktu solat. Sekiranya ia mengetahui keuzuran yang dihadapinya akan hilang pada masa-masa tertentu yang boleh memberi ruang kepadanya untuk bersuci dan menunaikan solat maka ia perlu menunggu terlebih dahulu sehingga tiba masa tersebut, pada ketika itu barulah ia boleh bersuci dan menunaikan solat.

    Pendapat mereka ini adalah berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibn Majah daripada Urwah Ibn al-Zubair, Fatimah binti Abi Hubaissyh menemui Rasulullah s.a.w dan mengadu didatangi oleh darah, sabda Bagind s.a.w. kepada beliau:

إنما ذلك عرق فانظرى إذا أتى فلا تصلى، فإذا مر القرء تطهرى ثم صلى ما بين القرء إلى القرء
Bermaksud:  Sesungguhnya ia adalah darah haid, lihatlah jika ia datang, jamganlah anda bersolat, Apabila masa haidnya telah berlalu, bersucilah kemudian tunaikanlah  solat sepanjang tempoh suci di antara haid itu.


    Mazhab Hanafi dan Hambali  pula berpendapat adalah wajib bagi pesakit tersebut memperbaharui untuk setiap waktu solat. Wuduk tersebut diambil setelah masuk waktu dan ia hanya boleh menunaikan solat dengan wuduk tersebut sahaja. Wuduknya tidak terbatal dengan keluar sesuatu yang diuzurkan tetapi akan terbatal dengan sebab hadas yang lain, Mazhab Hanbali  berpendapat apabila waktu solat telahpun tamat maka batallah wuduk tersebut. Malah bagi mereka sekiranya seseorang pesakit yang mengambil wuduk untuk menunaikan solat kemudian ia tidak emnunaikan solat terseut sehinggalah masuk waktu solat yang lain maka wajib ke atasnya mengulangi wuduk.

     Mazhab al-Syafi`e  berpendapat orang yang uzur perlu meraikan enam perkara sebelum berwuduk dan menunaikan solat iaitu:
  1. Menunggu masuk waktu solat.
  2. Beristinjak dengan sempurna.
  3. Menyumbat tempat keluar hadas jika mampu berbuat demikian tanpa sebarang masyaqqah.
  4. Hendaklah berwuduk selepas beristinjak.
  5. Hendaklah diniatkan dengan wuduk yang diambilnya untuk mengharuskan hadas yang menghalanginya dan tidak diniatkan untuk mengangkat hadas semata-mata, ianya tridak dapat mengangkat hadas seperti juga tayamum. Antara lafaz niat yang boleh digunakan ialah:

نويت الوضوء لإباحة الصلاة أو لقراءة القرآن

Bermaksud: Sahaja aku berwuduk untuk mengharuskan solat atau untuk membaca al-Quran

4. Menunaikan solat serta merta selepas mengambil wuduk, tidak boleh dipisahkan antara mengambil wuduk dan solat kecuai dengan kadar yang diperlukan.

    Bagaimanapun wuduk ini adalah untuk digunakan untuk satu solat fardhu sahaja dan boleh digunakan untuk menunaikan lebih daripada satu solat sunat.

      Pendapat ketiga-tiga mazhab ini adalah bersandarkan kepada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari daripada Aisyah r.a. Fatimah binti Hubaisyh menemui Rsulullah s.a.w. katanya: Wahai Rasulullah s.a.w. saya didatangi darah istihadah, saya tidak dapat bersuci, adakah saya boleh meninggalkan solat? Sabda Rasulullah s.a.w.
إنما ذلك عرق   وليس بحيض  فإذا أقبلت حيضتك فدعي الصلاة وإذا أدبرت فاغسلي

عنك الدم ثم صلي قال وقال أبي ثم توضأ لكل صلاة حتى يجيء ذلك الوقت

Bermaksud: Sesungguhnya itu adalah darah penyakit bukannya darah haid apabila datah haid anda datang, tinggalkanlah solat. Apabila ia berhenti, basuhlah darah tersebut kemudian berwuduk untuk setiap kali kali solat sehingga datang waktu itu.


5. Kesimpulan:

Daripada pembentangan pendapat dan hujah yang dipakai oleh setiap pendapat maka adalah paling awal kita memakai pendapat tiga mazhab yang akhir. Orang yang sakit wajib berwuduk pada tiap kali ingin menunaikan solat fardhu dan ia perlu melakukan demikian selepas masuk waktu dan terus sahaja menunaikan solat.


Tayammum
Tayammum disyari'atkan oleh agama berdasar ayat :
   
MAKSUDNYA : 
Wahai orang-orang Yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) Iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali; dan jika kamu Junub (berhadas besar) maka bersucilah Dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau Dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum Dengan tanah - debu Yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu Dengan tanah - debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.

(Surah Al Maidah : Ayat 6)
Syarat-syarat tayamum
  1. Ketiadaan air atau kesukaran untuk mendapat air
  2. Keuzuran kerana sakit. Seperti luka yang tidak boleh terkena air kerana kalau terkena air penyakit itu akan bertambah teruk.
  3. Ada air tetapi hanya mencukupi untuk diminum atau keperluan binatang yang di-hormati.
  4. Tayamum hendaklah dilakukan setelah masuk waktu sembahyang.
Rukun Tayamum

Rukun tayamum itu ada 4 dimulai dengan niat seperti berikut :
  1. “Sahaja aku bertayamum bagi mengharuskan sembahyang kerana Allah Taala”
  2. Menyapu debu tanah ke muka. Mula-mula kita tekap kedua-dua belah tapak tangan kita pada debu tanah kemudian kibaskan sedikit supaya debu itu tidak terlalu tebal. Seterusnya sapukan ke bahagian muka dengan sekali sapu.
  3. Menyapu debu ke tangan dengan debu yang lain bukan debu yang telah disapu ke tangan tadi. Kita perlu bersihkan tapak tangan kita dari debu yang telah digunakan untuk menyapu muka tadi. Kemudian tekap sekali lagi ke debu yang masih tinggal dan sapulah bahagian tangan sekali sapu dimulai dengan tangan kanan dan seterusnya tangan kiri.
  4. Tertib
  • Setiap tayammum hanya boleh digunakan untuk satu solat fardhu dan boleh untuk beberapa solat sunat. Maksudnya, setiap kali masuk waktu sembahyang tayamum kita perlu dilakukan semula.

Perkara yang membatalkan tayamum

Perkara-perkara yang boleh membatalkan wudhu’ kita samalah seperti perkara-perkara yang membatalkan wudhu’ ditambah dengan 2 perkara lagi iaitu:-
  1. Murtad iaitu keluar dari Islam
  2. Dan kedapatan air setelah bertayamum tapi belum lagi melakukan solat. Dalam keadaan ini kita perlu mengambil wudhu’ untuk bersolat. Akan tetapi sekiranya sesudah solat baru kedapatan air maka solat tadi tidak perlu diulangi lagi.

Perkara yang membatalkan wudu’
  1. Keluar sesuatu benda daripada salah satu daripada dua saluran kemaluan(qubul dan dubur) sama ada perkara biasa keluar seperti tahi, kencing mahupun yang tidak biasa seperti darah, batu atau sebagainya tetapi mani tidak dikira membatalkan wuduk, hanya sekadar mewajibkan mandi hadas.
  2. Tidur yang tidak tetap punggungnya. Oleh itu tidur orang yang baring hukumnya batal sama ada tetap atau tidak, tetapi tidur orang yang duduk yang tetap punggungnya tidak batal wuduk.
  3. Hilang akal dengan sebab mabuk atau sakit.
  4. Bersentuhan kulit lelaki dengan kulit perempuan tanpa berlapik. Tidak kira sentuhan itu menimbulkan syahwat ataupun tidak. Maksudnya ialah perempuan atau lelaki ajnabi.
  5. Menyentuh kemaluan hadapan manusia baik lelaki atau perempuan atau dirinya sendiri dengan perut tapak tangan termasuk perut anak jari maka batal wuduknya. Tetapi sekiranya tersentuh dengan belakang tapak tangan hukumnya tidak batal.
  6. Menyentuh halqah (lubang) dubur manusia dengan tidak berlapik.


      Seperti yang termaktub di dalam Surah Al Maidah tadi, tayamum juga boleh digunakan sebagai ganti air untuk mandi setelah berlaku ke atas kita perkara-perkara yang mewajibkan kita mandi seperti keluar haid, nifas, air mani, bersetubuh dengan isteri dan lain-lain lagi. Dalam keadaan ini bukanlah kita perlu mandi debu. Tidak! Hanya yang diperlukan ialah kita lakukan seperti mana kita lakukan tayamum untuk bersolat tadi iaitu menyapu debu tanah yang bersih ke muka dan dua belah tangan.


Apakah tayamum mengangkat (membersihkan) Hadas kecil sahaja?
Jawapan : Tayamum adalah pengganti wudhu untuk menghilangkan mana' atau cegahan sembahyang dan bukan mengangkat hadath. Orang yang berhadath kecil atau besar atau yang uzur menggunakan air kerana sakit, boleh bersembahyang dalam keadaan berhadath jika telah melakukan tayamum. Ertinya apabila orang yang berhadath besar itu bertemu dengan air, maka wajiblah dia mandi, untuk melakukan sembahyang.


Bagaimana orang yang sakit dan tidak boleh kena air, hendak membersihkan hadas besar, seperti bersetubuh ataupun keluar mani dalam mimpi?
Jawapan : Orang yang sakit dan uzur dari terkena air, boleh bertayamum ganti daripada mandi. Jikalau dia hendak melakukan ibadah seperti sembahyang, maka hendaklah dibuat dua kali tayamum, satu untuk mandi hadath dan satu ganti untuk wudhu'. Yang demikian sahlah sembahyangnya tiada kena qada. Dan perlu diingat Tayamum hanya sah untuk satu solat fardhu dan beberapa sunat.
    Berdasar ayat di atas, sesuai kesepakatan para ulama, tayamum kedudukannya hanya sebagai pengganti bersuci wudu’ (jika berhadas kecil) dan bersuci mandi (jika berhadas besar/junub).



Jadi kita hanya boleh bertayamum jika memang tidak menemukan air untuk bersuci (mandi dan atau wudu). Masuk dalam kategori "tidak menemukan air" ini dua hal:

1. Tidak boleh menggunakan air kerana berbagai alasan:

a. Alasan sakit; kerana jika anggota badan yang sakit yang wajib kena air wudu’ terkena air akan bertambah sakit. 
b. Takut dari sesuatu yang membahayakan, yang menghalangi kita dari tempat air. Misalnya ada musuh atau haiwan buas yang menghalangi untuk mencapai air.
c. Keperluan kita terhadap air. Ini misalnya kita mempunyai persediaan air yang hanya cukup untuk keperluan yang lebih darurat, seperti minum (baik untuk diri sendiri, kawan, orang lain, atau haiwan yang kehausan). Begitu juga jika kita mempunyai persediaan air yang hanya cukup untuk menghilangkan najis, maka diperbolehkan tayamum.
d. Tidak mempunyai alat untuk mengambil air. Seperti tidak mempunyai timba untuk menimba dari sumur, sementara waktu solat tinggal sebentar.

2. Tidak menemukan air di sekitar kita, dan jika kita mencari air maka habislah waktu solat.
Jadi pada dasarnya, apa yang memperbolehkan kita untuk melakukan tayamum adalah kesulitan kita untuk menemukan air atau berhalangan menggunakannya (walaupun kita punya air).



HUKUM MENYAPU AIR  KE ATAS PEMBALUT LUKA ATAU PATAH


Pendahuluan dan Dalil

Maksud pembalut luka di sini ialah balutan selepas pembedahan, luka parah yang memudaratkan.

Antara dalil disyariatkan menyapu ke atas pembalut luka atau patah ialah
i.          Hadis Ali bin Abi Talib

انكسرت إحدى زندى فسألت النبى صلى الله عليه وسلم فأمرنى أن أمسح على الجبائر

Bermaksud: Salah satu sendiku telah patah maka aku bertanya Nabi s.a.w. mengenainya, lalu Baginda menyuruhku menyapu ke atas pembalut patah.

ii.              Hadis riwayat Jabir bin Abdullah mengenai seorang lelaki yang luka di kepala kemudian bermimpi lalu ia mandi junub selepas itu ia mati,

إنما يكفيك أن يتيمم ويعصب على جرحه خرقة ثم يمسح عليها ويغسل سائر الجسد

Bermaksud: Sesungguhnya memadailah ia bertayamum dan membalut lukanya dengan perca kain kemudian ia sapu dengan air ke atas balutan tersebut dan mandi seluruh badannya.

iii.        Hadis riwayat Dar al-Qutni daripada Ali bin Abi Talib

سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الجبائرتكون على الكسركيف يتوضاء صاحبها وكيف يغتسل إذا اجتنب ؟ قال يمسح بالماء عليها فى الجنابة والوضوء

Bermaksud:Aku bertanya Rasulullah s.a.w. mengenai cara berwuduk dan mandi junub bagi seseorang yang memakai pembalut kerana patah. Baginda bersabda “hendaklah ia menyapu dengan air ke atas pembalut semasa mandi junub dan berwuduk.

iv.        Firman Allah s.w.t
ما يريد الله ليجعل عليكم من حرج
Allah tidak mengkehendaki kamu berada dalam kesulitan
                                                                       (al-Maidah:6)

    Dalam masalah ini kita dapati mencabut dan membuka pembalut luka atau patah adalah satu kesulitan, keadaan ini amat memerlukan kepada menyapu air ke atas pembalut tersebut. Malah kita melihat kesulitan membuka pembalut tersebut melebihi kesulitan membuka khuf, oleh itu pensyariatan ke atas balutan lebih di utamakan daripada hukum menyapu ke atas khuf.


Pendapat Ulamak Pada Hukum Menyapu ke atas Pembalut Luka atau Patah

1. Mazhab Hanafi

Hukumnya adalah  wajib bukannya fardu.

Ini berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali r.a. yang telah di sebutkan sebelum ini. Hadis ini adalah hadis ahad oleh itu ia tidak membawa hukum fardu yang memerlukan dalil Qat`i.

2. Jumhur Ulamak(Malikiyyah, Syafiiyyah dan Hanabiliyyah)

Hukum menyapu air ke atas pembalut luka atau patah adalah wajib. Kerana selagi mampu menggunakan air maka wajib menggunakannya.

Pendapat ini adalah berdasarkan kepada:
  1. Hadis riwayat Ali yang disebutkan sebelum ini.
  2. Qias ke atas memakai khuf, kerana keduanya mengandungi unsur dharurat, malah menyapu  air ke atas balutan ini adalah lebih wajar daripada menyapu ke atas khuf.



Adakah Disyaratkan Memakai Pembalut Luka atau Patah Dalam Keadaaan Suci

1. Mazhab Syafie dan Hambali(mengikut satu riwayat)

Pemakainya mestilah dalam keadaan suci

Pendapat ini adalah berdasarkan kepada:
  1. qias kepada penggunaan khuf yang mensyaratkan pemakainya mestilah dalam keadaan suci.
  2. Hadis riwayat Mughirah

دعهما  فإني أدخلتهما طاهرتين فمسح عليهما
Bermaksud: Rasulullah s.a.w. bersabda biarkan kedua-dua khuf itu tidak ditanggalkan, aku memakai kedua-duanya dalam keadaan bersih maka sapulah ke atas kedua-duanya.

   Sekiranya memakai pembalut tersebut dalam keadaan tidak suci maka pemakainya wajib mengulangi solatnya semula selepas sembuh.

    Sekiranya memakai pembalut tanpa bersuci terlebih dahulu, maka hendaklah dibuka pembalut tersebut( sekiranya tidak mendatangkan mudarat) Tetapi jika membukanya adalah satu kemudaratan maka pemakainya perlulah bertayamum sebagai ganti anggota yang wuduk.

      Sekiranya anggota yang dibaluti itu adalah anggota tayamum maka memadai dengan menyapu air ke atasnya dan gugurlah tayamum(Hanabilah). Bagi Syafiiyyah ia wajib mengulangi solat.


2. Mazhab Maliki, Hanafi dan Hambali(Satu riwayat lain)

Tidak mensyaratkan pemakai balutan tersebut dalam keadaan suci.

     Harus menyapu air ke atas balutan dan pemakainya tidak perlu mengulangi  solat kerana perkara ini termasuk di dalam kaedah menolak kesulitan
( رفع الحرج )

3. Pendapat yang Rajih

Pendapat Mazhab Maliki dan Hanafi kerana biasanya balutan ini dipakai dalam keadaan tergesa-gesa dan terkejut, mensyaratkan dalam keadaan bersuci boleh mendatangkan kesulitan dan kesukaran kepada umat Islam.



Adakah Dihimpun di antara Menyapu ke atas Pembalut/Belat dan Bertayamum

1. Mazhab Hanafi dan Maliki

Menyapu dengan air ke atas pembalut sudah memadai,kerana  air adalah ganti membasuh anggota yang dibalut.


2. Mazhab Syafie

Pemakai perlu menyapu air ke atas pembalut dan wajib bertayamum.  Caranya ialah membasuh anggota yang sihat, kemudian menyapu air di atas pembalut dan bertayamum. Ini adalah berdasarkan kepada Hadis Jabir iaitu

إنما يكفيك أن يتيمم ويعصب على جرحه خرقة ثم يمسح عليها ويغسل سائر الجسد

Bermaksud: Sesungguhnya memadailah ia bertayamum dan membalut lukanya dengan perca kain kemudian ia sapu dengan air ke atas balutan tersebut dan mandi seluruh badannya.

    Keputusan ini dibuat kerana bertayamum adalah sebagai ganti membasuh anggota yang sakit,manakala menyapu ke atas balutan adalah sebagai ganti membasuh anggota yang sihat tetapi ia termasuk  di dalam balutan. Sekiranya balutan tersebut hanya pada anggota yang sakit maka tidak perlu menyapu air ke atas balutan malah ia memadai dengan bertayamum dan membasuh anggota yang sihat.

3. Mazhab Hambali

Memadai dengan menyapu air ke atas balutan tanpa bertayamum kalau dibalut pada tempat yang sakit. Tapi sekiranya balutan tersebut adalah lebih daripada bahagian yang sakit maka hendaklah disapu dengan air ke atas balutan dan perlu bertayamum.

Keputusan ini adalah kerana tayamum adalah ganti bagi anggota yang melebihi keperluan, manakala menyapu air atas balutan adalah ganti kepada anggota yang diperlukan, Anggota lain yang sihat perlulah dibasuh  dengan air.

Mengulangi Solat

1. Mazhab Syafie

Mereka berpendapat solat perlu diulangi dalam tiga keadaan:
  1. Anggota yang dibaluti atau dibelat itu adalah anggota tayamum(Muka dan tangan).
  2. Memakai balutan dalam keadaan yang tidak suci, samada anggota yang sakit itu adalah anggota tayamum ataupun tidak.
  3. Anggota yang sakit itu dibaluti lebih daripada kadarnya(keperluan) sama ada semasa membalut itu dalam keadaan suci ataupun berhadas.



Mereka juga berpendapat bahawa solat tersebut tidak perlu diulang dalam dua keadaan iaitu:
  1. Anggota yang dibaluti itu bukan anggota tayamum dan ia tidak dibaluti melebihi daripada keperluan walaupun ketika membalut tempat tersebut dalam keadaan berhadas.
  2. Anggota yang dibaluti itu bukan anggota tayamum dan ia dibaluti melebihi daripada keperluan dan ketika membalut tempat tersebut pemakainya dalam keadaan suci.


2. Penilaian Semula(Tarjih)

Membuat penilaian semula atau melakukan tarjih ke  atas semua pendapat-pendapat di atas adalah penting.

      Sekiranya kita berpegang dengan Mazhab Syafie dan mengamalkan kaifiyat yang dikemukakan oleh beliau ia akan membawa kesukaran kepada pesakit, malah dalam satu masa ia mungkin membahayakan pesakit. Ini kerana jenis luka yang dialami oleh pesakit adalah berlainan dan tahap bahaya terdedah kepada air dan debu tanah juga tidak sama. Selain daripada itu penggunaan debu tanah ke atas anggota yang luka atau anggota wuduk yang sihat yang termasuk ke dalam balutan perlu mendapat nasihat daripada pegawai perubatan kerana  mungkin ada jenis luka yang tidak mengizinkan penggunaan debu tanah, kerana factor jangkitan kuman juga perlu diberi perhatian.
     Oleh itu sebagai kesimpulan dapatlah dinyatakan bahawa menerima pendapat fuqaha` selain daripada Syafie adalah lebih aslah(wajar) bagi pesakit dan boleh mengelakkan keadaan-keadaan yang mungkin mendatangkan mudarat, dengan ini ia bermaksud para pesakit bolehlah terus membalut lukanya, berwuduk dengan membasuh anggota yang boleh dibasuh dan menyapu anggota yang dibalut itu dengan air dan ia tidak perlu lagi mengulangi solatnya apabila sembuh.



Rujukan

1.     Ibn Qudamah, al-Mughni Wa Syarh al-Kabir, Jil.1.
2.     Wahbah Zuhaili, al-Fiqh Wa-Adillatuh, jil.1.
3.     Al-Zurqanim, Syarh al-Zurqani, jil.1.
4.     Abu Dawud, Sunan Abu Dawud, Jil.1.
5.     Ibn Majah, Sunan Ibn Majah, jil.1.
6.     Dr. Anisah Ghani, Fiqh Kontemporari.
7.     Al-Munziri, Nail Autar, jil. 1,.   
8.     Al-San`ani, Subul al-Salam, jil.1,


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Konsep Salam

Saidina Umar Dan Isterinya

CERAI TAKLIK DAN PERLAKSANAANNYA DI MALAYSIA