HUKUM BERTEPUK TANGAN
Sekadar Hiasan
1. Definisi
Dalam
bahasa Arab ia disebut sebagai al-Tasfiq dan berasal daripada perkataan
al-Safq. Ibn Manazur dalam Lisan al-Arab mengatakan bahawa al-Safq ialah
pukulan yang boleh menghasilkan bunyi atau suara dan al-Tasfiq beerti menepuk
dengan kedua belah tangan, perkataan safaha juga memberi makna yang sama..
Dalam pengertian inilah Rasulullah s.a.w. menggunakan perkataan berkenaan dalam
sabdanya,
التسبيح للرجال
والتصفيق للنساء
Bermaksud: Bertasbih itu khusus untuk lelaki dan
bertepuk tangan itu khusus untuk wanita
(jika berlaku kekhilafan imam ketika bersembahyang)
Perkataan
al-Tasfiq bi al-Yad pula membawa maksud melakukan tepukan dengan
kedua-dua tangan dan perbuatan ini akan mengeluarkan bunyi hasil daripada
tepukan, dalam pengertian inilah Rasulullah bersabda dalam sebuah hadis
Bermaksud:
Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. melarang daripada bertepuk tangan dan bersiul.
Hadis
ini sebenarnya menerangkan maksud firman Allah s.w.t dalam surah al-Anfal
(ayat: 35)
وما كان صلاتهم عند البيت إلا مكاء وتصدية
فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون
Bermaksud:
Sembahyang mereka di sekitar baitullah itu tidak lain hanyalah siulan dan
tepukan tangan, maka rasakan azab diseebabkan kekafiran kamu.
2. Pandangan Ulama` pada perbuatan bertepuk
tangan
Perkara
ini banyak dibincangkan oleh para fuqaha` dalam tajuk solat, yang menyebut
secara langsung keharusan makmum menegur imam ketika berlaku kesalahan dalam
solat. Fuqaha` menetapkan bahawa menjadi kewajipan makmum menegur imam apabila berlaku
kesilapan dalam solat, teguran ini diperincikan dengan mengkhususkan tasbih
bagi kaum lelaki dan menepuk tangan bagi kaum wanita. Namun perbincangan
bertepuk tangan ini hanya pada masalah sembahyang sahaja, begitu juga pada
hadis-hadis lain hanya berkisar pada masalah tersebut sahaja. Kalaupun ada
hadis Cuma mengatakan budaya masyarakat
Arab yang bertepuk tangan ketika berjual beli sebagai tanda persetujuan mereka.
Para Mufassirin pula mengatakan
perkataan al-Muka` dan al-Tasdiyyah yang dimaksudkan dalam surah al-Anfal ialah
siulan dan bertepuk tangan. Perbuatan ini dilakukan oleh orang kafir telah mengganggu sembahyang dan bacaan
al-Quran Rasulullah dan kaum muslimin dan ia merupakan sebab mengapa ayat ini diturunkan.
Tepukan dan siulan itu mendatangkan perbuatan tidak senang kepada Rasulullah
dan orang-orang Islam sehingga Rasulullah menegah perbuatan tersebut. Namun
tegahan ini masih terdapat pengecualian.
3. Hukum bertepuk tangan
Dalam
kitab-kitab terdahulu tidak ramai para fuqaha` atau muhaddisin yang
membincangan masalah tepuk tangan di luar waktu sembahyang.
Walaupun
ia ada dibincangkan oleh para ulama` dalam mazhab al-Syafie tetapi perbincangan
itu terlalu ringkas.
Al-Ramli
dalam kitab Nihayah al-Muhtaj (hal.47) menyatakan tepukan tangan dengan
bertujuan menyamai kaum wanita adalah haram, tetapi jika ia dilakukan dengan
tujuan lain hukumnya adalah makruh
Manakala
Syeikh Ibrahim al-Baijuri dalam kitab Hasyiah memperincikan pandangan al-Ramli
dengana mengatakan Perbuatan bertepuk tangan di luar waktu sembahyang jika
dilakukan dengan tujuan untuk mempermain atau untuk mempersenda ia adalah
haram, tetapi jika sebaliknya ia adalah makruh, dan ini merupakan pandangan
muktamad al-Ramli.
Al-Imam
Ibn Hajar dalam Syarakh al-Irsyad sebaliknya berpendapat bertepuk tangan yang
diirngi dengan bunyian meskipun dengan tujuan mempermainkan atau mempersenda
adalah makruh. Pandangan ini disokong oleh al-Mawardi,al-Syasyi dan al-Kafi.
Apa
yang nyata hukum makruh bertepuk tangan ialah apabila ia diamalkan ketika
keadaan tidak memerlukan. Tetapi apabila ia diperlukan maka hukumnya adalah
harus malah dituntut untuk dilakukan.
Perkara ini dikategorikan oleh ulama` dalam keadaan mengiringi alunan nasyid,
guru mengajar, wanita bermain dengan kanak-kanak, memberi semangat, memeriahkan majlis dan yang seumpama
dengannya.
4. Analisis
Apa
yang jelas bertepuk tangan adalah makruh dalam keadaan yang tidak memerlukan.
Dalam Usul Fiqh makruh ialah melakukan tidak dianggap berdosa tetapi hanya
mengurangkan ganjaran daripada Allah s.w.t..dan meninggalkannya akan diberi
ganjaran
Hukum
Makruh ini sebenarnya berlaku dalam keadaan yang tidak dituntut oleh budaya
seperti mempermain, mengganggu, mengejek dan sebagainya.
Ibn
Manzur ketika mengulas hadis Rasulullah s.a.w. “tegahan yang dimaksudkan oleh
Baginda ialah tepukan yang bertujuan untuk melalai dan mempermainkan, kerana
apa yang dilakukan oleh orang kafir itu telah mengganggu solat dan bacaan
al-Quran Rasulullah s.a.w.
5. Cara Tepukan
Tidak
ada penditilan dalam membicarakan persoalan ini. Ibn Hajar mengatakan tepukan
itu boleh dilakukan dengan cara menepuk kedua-dua belah tangan.
Dalam
solat terdapat 5 cara tepukan untuk menegur imam, hanya dua cara dipertikaikan
itupun hanya beralasan kerana ia cenderung untuk mempersenda atau
mempermain-mainkan. Lima cara yang diharuskan ialah:
i.
Menepuk
belakang tangan kanan atas tapak tangan kiri.
ii.
Menepuk
belakang tangan kiri atas tapak tangan kanan .
iii.
Menepuk
belakang tangan kanan dengan belakang tangan kiri.
iv.
Menepuk
belakang tangan kiri dengan belakang tangan kanan.
v.
Menepuk
dengan kedua-dua tapak tangan.
6. Kesimpulan
Tepuk tangan bukanlah perbuatan yang menyalahi syarak, malah
dalam keadaan tertentu ia diperlukan.
Ulasan
Catat Ulasan